Ερώτηση από Ζετα (28.05.2023)
Γειά σας έχω ένα αγοράκι τριών ετών και στο σπίτι δεν τρώει φαγητό μόλις του δίνω κλαίει θέλει μόνο γάλα γιαουρτι και φρουτόκρεμα στον παιδικο σταθμό η δασκάλα του μου λέει ότι τρώει τα φαγητά που του δίνουν δεν ξέρω τι να κάνω έχω αγχωθεί πολυ θα βοηθούσε η έργοθεραπεια η να απευθύθω σε διατροφολόγο?
Απάντηση από διαιτολόγο (03.06.2023)
Γεια σας,
Το διατροφικό περιβάλλον είναι σημαντικό για την προθυμία ενός παιδιού να εξερευνήσει, να δοκιμάσει και τελικά να φάει φαγητό για το οποίο είναι απρόθυμο. Σε όλες τις παρακάτω στρατηγικές, παραμείνετε ήρεμη και σίγουρη και κρατήστε την πίεση σε χαμηλά επίπεδα.
- Αφαιρέστε τη δύναμη- όσο περισσότερο το θέλετε, τόσο περισσότερη δύναμη δίνετε στην άρνηση λαχανικών. Φανταστείτε για μια στιγμή ότι υπάρχει ένα cupcake στο πιάτο και το παιδί επέλεξε το ρύζι και το κοτόπουλο - ξέρετε ότι τελικά θα φάει το cupcake, θα συνειδητοποιήσει ότι είναι νόστιμο και πιθανότατα θα προσθέσει cupcakes στη λίστα με τα αποδεκτά και απολαυστικά φαγητά του. Δημιουργήστε την ίδια ατμόσφαιρα για τα λαχανικά—να ξέρετε ότι, αρχικά, δεν έχει πολύ σημασία αν το παιδί τρώει τα λαχανικά ή όχι, κάποια στιγμή θα αποφασίσει να τα φάει επειδή είναι νόστιμα και οικεία.
- Στήστε το σκηνικό- τα παιδιά είναι πιο πιθανό να εξερευνήσουν και να δοκιμάσουν κάτι νέο όταν είναι ήρεμα, οργανωμένα και αισθάνονται ασφαλή.
- Δημιουργήστε περιέργεια- τα παιδιά είναι φυσικά περίεργα για τον κόσμο γύρω τους, αλλά συχνά αυτή η φυσική περιέργεια στριμώχνεται στο τραπέζι.
- Διασκεδαστικές ερωτήσεις ή παρατηρήσεις- τα παιδιά είναι πιο πιθανό να δοκιμάσουν κάτι καινούργιο και να το απολαύσουν όταν διασκεδάζουν, και εκμεταλλεύονται την εγγενή τους περιέργεια και ώθηση για μάθηση.
- Μαγειρέψτε και ετοιμάστε ένα γεύμα μαζί. Αυτό επιτρέπει στο παιδί να εξερευνήσει και να αγγίξει τα λαχανικά χωρίς την πίεση ή την προσδοκία να φάει. Ζητήστε από το παιδί να βοηθήσει να προετοιμάσει τα λαχανικά, να τα πλύνει και να τα στεγνώσουν. Ζητήστε του να σχίσει τα φύλλα λάχανου, να σπάσει τα κοτσάνια των σπαραγγιών, να καθαρίσει πατάτες ή να ανακατέψει λαχανικά, λάδι και καρυκεύματα. Καθώς το παιδί βοηθάει, περιστασιακά διαλέξτε μια μπουκιά και δοκιμάστε τη, ώστε να βλέπουν τη δράση ως επιλογή. Μην του ζητήσετε να δοκιμάσει το φαγητό, αλλά να ξέρετε ότι αν σας δουν να το κάνετε, μπορεί να συμμετάσχει.
- Βάλτε το να σας βοηθήσει να ολοκληρώσετε ένα φαγητό- ενεργοποιήστε τη φυσική επιθυμία του παιδιού να μάθει, να βοηθήσει όπως η προσθήκη τυριού ή βουτύρου στο φαγητό, να κάνει πουρές.
- Πέρα από το τραπέζι- επειδή υπάρχει κάποιος φυσικός δισταγμός στο παιδί σχετικά με νέα τρόφιμα ή λαχανικά στο τραπέζι, προσφέρετε εξερεύνηση μακριά από το τραπέζι για να αυξήσετε την προθυμία του παιδιού να αγγίξει και να εξερευνήσει τα λαχανικά. Πηγαίνετε για ψώνια μαζί.
- Λαχανικά και σνακ ντιπ- κρατήστε ένα δοχείο με ψιλοκομμένα λαχανικά, όπως αγγούρι, καρότα ή πιπεριά, στο ψυγείο. Ένα μπολ με ντοματίνια στον πάγκο είναι μια άλλη επιλογή. Σερβίρετε στικ λαχανικών με ντιπ, γιαούρτι, τυρί ή πίτα ολικής αλέσεως
- Δώστε το καλό παράδειγμα με τα λαχανικά- τα οικογενειακά γεύματα είναι μια καλή στιγμή.
- Συνεχίστε την προσπάθεια- μερικά παιδιά πρέπει να δοκιμάσουν ένα νέο φαγητό έως και 10 φορές πριν το δεχτούν και άλλες 10 φορές πριν αποφασίσουν ότι τους αρέσει.
- Χρησιμοποιήστε επαίνους όταν το παιδί σας δοκιμάζει λαχανικά- ο έπαινος λειτουργεί καλύτερα όταν λέτε στο παιδί σας τι ακριβώς έκανε καλά – για παράδειγμα, «Μου αρέσει ο τρόπος που δοκίμασες την κολοκύθα και το μπρόκολο.» Ο στόχος σας είναι να ενθαρρύνετε το παιδί σας να τρώει λαχανικά επειδή αρέσουν στο παιδί σας, όχι επειδή το παιδί σας θέλει έπαινο και ανταμοιβές από εσάς.
- Το να τιμωρήσετε το παιδί σας επειδή δεν τρώει λαχανικά μπορεί να μετατρέψει τα λαχανικά σε αρνητικό στοιχείο. Εάν το παιδί σας αρνείται να φάει τα λαχανικά του, προσπαθήστε να μην το κάνετε πολύ - απλώς δοκιμάστε ξανά μια άλλη φορά.
- Ποικιλία λαχανικών, γεύση και διασκέδαση- προσπαθήστε να επιλέξετε λαχανικά διαφορετικών σχημάτων, χρωμάτων, υφών και γεύσεων – όσο μεγαλύτερη ποικιλία υπάρχει, τόσο πιο πιθανό είναι το παιδί σας να βρει κάτι που το ενδιαφέρει να φάει.
- Να θυμάστε ότι η γεύση είναι σημαντικός παραγοντας. Για παράδειγμα, μπορείτε να δοκιμάσετε το ψήσιμο λαχανικών με φρέσκα μυρωδικά και χυμό λεμονιού ή να χρησιμοποιήσετε μπρόκολο σε λεπτές φέτες σε ένα stir-fry ή σε μια πίτσα. Αυτό πιθανότατα θα αρέσει περισσότερο στο παιδί σας από τα μεγάλα κομμάτια λαχανικών στον ατμό.
- Βάλτε λαχανικά στα γεύματα με άλλους τρόπους- βραχυπρόθεσμα, προσθέστε λαχανικά σε τροφές που γνωρίζετε ότι αρέσει στο παιδί σας να τρώει.
- Βάλτε λαχανικά ανάμεσα ή πάνω σε κάποιο είδος ψωμιού- το θέμα δεν είναι να κρύψετε το λαχανικό, αντιθέτως να το επισημάνετε (τυχαία) στο παιδί σας. Οι πιθανότητες είναι ότι θα το εντοπίσει ούτως ή άλλως και μετά θα αισθανθούν ότι προσπαθείτε να τους εξαπατήσετε. Αν σας βοήθησαν να μαγειρέψετε, τότε ξέρουν ότι είναι εκεί και θα είναι πιο άνετα με αυτό. Τελικά, αν νομίζουν ότι τους ξεγέλασετε, πιθανότατα δεν θα το φάνε.
- Σερβίρετε μάφιν λαχανικών ή ψωμιά- όπως κολοκύθα, καρότο, γλυκοπατάτα ή σπανάκι. Αυτά τα muffins μπορούν να γίνουν πολύ νόστιμα και συχνά θα θεωρηθούν ως μια ιδιαίτερη απόλαυση στα μάτια του παιδιού σας.
- Χρησιμοποιήστε διασκεδαστικά σχήματα και πιάτα σερβιρίσματος με έντονα χρώματα.
Με εκτίμηση,
Χριστίνα Φοντόρ
Διαιτολόγος