Γνωρίσαμε την Αριστέα Κοντραφούρη -σκηνοθέτη, ηθοποιό και παιγνιοθεραπεύτρια- η οποία είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής «Αρχή» της Νέλλης Καρρά και συντονίστρια πολλών ομάδων θεατρικού παιχνιδιού ατόμων με αναπηρία. Γράφει στους ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ της Καθημερινής και διδάσκει θέατρο.
Μας μίλησε για το έργο "Ο Τομ Τιριτομ και η πολιτεία που ήταν χωρισμένη στα δυο" το οποίο σκηνοθετεί και παίζει (με τη βοήθεια των μικρών φίλων όπως θα διαβάσετε παρακάτω!)
1. Μία πρωτότυπη ιδέα ήρθε να ταράξει τα νερά του παιδικού θεάτρου. Θέλετε να μας πείτε ποιά είναι η βασική διαφορά της παράστασης αυτής;
Η παράσταση αυτή αποτελείται από δύο μέρη.
Στο πρώτο μέρος γονείς και παιδιά θα διανθίσουν το προσχέδιο της παράστασης που είναι ήδη φτιαγμένο. Μέσα από τη δική τους συμμετοχή σε παιχνίδια, κατασκευές, σκηνές του έργου θα φωτίσουν καινούριες πτυχές που εγώ δεν έχω σκεφτεί. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας θα αναδειχθούν και τα παιδιά που θα παίξουν του χρόνου τους ρόλους στο θέατρο. Υπάρχει βέβαια και μία σκηνή που θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν όλοι. Δεν θα γίνει κάποια αξιολόγηση, η ίδια η δράση θα αναδείξει τα παιδιά που επιθυμούν πολύ να παίξουν τους βασικούς ρόλους.
Στο δεύτερο μέρος λοιπόν μαζί με έμενα και τις κούκλες θα παίζουν στο θέατρο τα ίδια τα παιδιά. Η ομορφιά όμως σε αυτό το εργαστήριο που θα προηγηθεί της παράστασης δεν είναι το ποιος θα παίξει τον Τομ και τη Μαρία αλλά η συνδημιουργία μεταξύ γονιών και παιδιών.
2. Τι ακριβώς θα κάνουν τα παιδιά εκεί; Πρέπει να είναι και οι γονείς παρόντες;
Θα υπάρχουν παιχνίδια που θα ενεργοποιήσουν τα παιδιά και τους γονείς να κινηθούν στο σκηνικό χώρο. Θα φανταστούν τη δική τους Ελκαζίνη , θα φτιάξουν τη γέφυρα που ενώνει τις δυο πολιτείες που βρίσκονται σε διαμάχη. Θα συνειδητοποιήσουν τις δυσκολίες που πιθανόν συνάντησε ο Τομ στην προσπάθειά του να ενώσει τη γέφυρα αλλά και τις δυσκολίες που ίσως οι ίδιοι βιώνουν στη προσπάθεια τού να συνδέσουν αντιθετικά στοιχεία. Το παραμύθι αυτό μιλάει για τη σύνδεση αντίθετων πόλων. Και η σύνδεση τελικά επιτυγχάνεται με την αγάπη και την αποδοχή. Τα κυριότερα στοιχεία που βοηθούν τη σχέση γονιού και παιδιού να ανθίσει . Συχνά γονείς και παιδιά μέσα στη σχέση τους καλούνται να συνδέσουν αντίθετους πόλους , οπότε τι καλύτερο από το να δουλέψουν παρέα το παραμύθι αυτό. Σίγουρα θα προκύψουν ενδιαφέροντα στοιχεία που θα τα χρησιμοποιήσω στο ανέβασμά του. Γι αυτό λοιπόν θέλω να είναι και οι γονείς παρόντες.
3. Τι ηλικίας πρέπει να είναι τα παιδάκια που θα παρακολουθήσουν το Α’ μέρος; Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις επιλογής;
Από 4 ετών κάθε παιδί μπορεί να συμμετέχει , με οποιαδήποτε «δυσκολία» και αν θεωρούν οι γονείς ότι έχει. Άλλωστε η δράση πραγματοποιείται στο Νήμα, έναν χώρο που φτιάχτηκε για να αγκαλιάσει μέσα από το παιχνίδι και τα πιο «δύσκολα» παιδιά. Και να συνδέσει αλλά και να συνθέσει αντιθετικές συμπεριφορές παιδιών.
4. Θέλετε να μας πείτε δύο λόγια για τον χώρο που θα μαζευόσαστε για την προετοιμασία της παράστασης (Α’ μέρος);
Το Νήμα είναι ένα χώρος που φτιάχτηκε από τον Γιάννη Πίμπα, την Λαμπρινή Κουβαρά και εμένα. Η Λαμπρίνη και ο Γιάννης είναι δύο εξαιρετικοί επιστήμονες με μεγάλη εμπειρία στο χώρο της ειδικής αγωγής που έχουν καταφέρει να συνθέσουν την επιστημονική κατάρτιση με το βίωμα που αναδύεται από το κάθε παιδί . Και αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την κατάλληλη χρήση του παιχνιδιού. Εγώ από την άλλη κάνοντας για χρόνια θέατρο με άτομα που εμφανίζουν κατά πολλούς ιδιαιτερότητες ποικιλόμορφες όπως κινητικές , νοητικές, και ιδιοσυγκρασιακές ένωσα τα χέρια με αυτούς τους αξιόλογους επαγγελματίες και φτιάξαμε τον χώρο αυτόν στα Πετράλωνα που θα φιλοξενεί δράσεις με κυρίαρχο αντικείμενο τη θεραπεία και τη δημιουργική έκφραση μέσα από το παιχνίδι.
5. Τέλος, θα θέλαμε να μάθουμε περισσότερα για την ομάδα σας και τι έχουμε να περιμένουμε από εσάς.
Το Νήμα (www.facebook.com/omada.to.nima) ετοιμάζει μια σειρά από δράσεις που θα απευθύνονται σε παιδιά και ενήλικες αλλά και σε επαγγελματίες που ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν το παιχνίδι στη δουλειά τους. Η Λαμπρινή και ο Γιάννης διεξάγουν ήδη ένα επιτυχημένο σεμινάριο που τιτλοφορείται ως «Κοινωνικές δεξιότητες και συναισθηματική αγωγή μέσα από το παιχνίδι» και εγώ σύντομα θα οργανώσω μια σειρά συναντήσεων με θέμα «Το θέατρο στην ειδική αγωγή μέσα από το αναπτυξιακό μοντέλο του ΕPR της παιγνιοθεραπείας». Εκεί, επαγγελματίες που θέλουν να ανεβάσουν μια παράσταση με μια ομάδα παιδιών ή ενηλίκων που έχουν κινητικές και νοητικές αποκλίσεις θα έχουν τη δυνατότητα να λάβουν σημαντικά ερεθίσματα που θα τους διευκολύνουν στη δράση τους. Επίσης θα συσταθούν ομάδες παιδιών για θέατρο αλλά και για την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων τους αλλά και ομάδες ενηλίκων και γονέων για παιχνίδι και θέατρο.
Και βέβαια « Ο Τομ Τιριτόμ» θα βρίσκεται εκεί μέχρι και τον Ιούνιο και θα περιμένει παιδιά και γονείς, και από το Νοέμβριο θα βρίσκεται στο θέατρο με μια παράσταση έκπληξη!
Δείτε περισσότερα για την παράσταση εδώ
Από τη συντακτική ομάδα του babyzone.gr