Κατά την ανάπτυξη του παιδιού, το νευρομυϊκό σύστημα θα οργανωθεί, θ' αποκτήσει καλύτερο συντονισμό, δίνοντας την ευκαιρία για νέες δραστηριότητες. Οι ηλικίες που παραθέτουμε, δεν είναι παρά ένας δείκτης πολύ γενικός, είναι όμως ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε πως η πρόοδος ακολουθεί, κατά κανόνα, αυτήν τη χρονολογική σειρά.
18 μηνών. Αρχίζει να περπατά, με την κοιλιά προτεταμένη. Καταφέρνει να σπρώξει ένα μπαλόνι με το πόδι του. Ξέρει να φτιάξει έναν πύργο με δύο ή τρεις κύβους.
2 χρονών. Μπορεί να κουνάει τα χέρια του διαδοχικά. Αν καταφέρει να τρέξει, χάνει ακόμη την ισορροπία του. Ξέρει να χτυπήσει με το πόδι, να στρίψει το πόμολο μιας πόρτας, να ξεφυλλίσει ένα βιβλίο. Ανεβοκατεβαίνει τη σκάλα, χωρίς όμως ν' αλλάζει βηματισμό. Όταν πέφτει, σωριάζεται σ' όλο του το μάκρος. Κάνει καρούμπαλο στο μέτωπο.
2 και 1/2 ετών. Πηδάει με τα πόδια ενωμένα και μπορεί να κουβαλήσει ένα εύθραυστο αντικείμενο χωρίς να το σπάσει. Τρέχει με μεγαλύτερη σιγουριά και παίρνει στροφές. Όταν πέφτει, βάζει μπροστά το πρόσωπό του. Γδέρνει, επομένως, ή ματώνει τη μύτη του.
3 ετών. Ισορροπεί στο ένα του πόδι. Από εδώ και μπρος κάνει σαν μεγάλος στο περπάτημά του, κουνώντας τα χέρια, με βηματισμό σίγουρο. Ελέγχει τους σφιγκτήρες του και δεν "λερώνεται" πια. Φτιάχνει πύργους με πέντε ή έξι κύβους. Όταν πέφτει σηκώνει λίγο το κεφάλι. Γδέρνει τα χείλια.
4 ετών. Μπορεί να χρησιμοποιήσει ψαλίδι. Κάνει ισορροπία σε μπάρες και ξέρει να τσουλήσει σ' ένα τρίκυκλο. Κουμπώνει τα μπροστινά κουμπιά των ρούχων του.
5 ετών. Ξέρει να κλωτσήσει την μπάλα, να κάνει κουτσό, να πηδήσει πάνω από μια λιμνούλα. Ξέρει να φτιάξει πάζλ και να χρωματίσει.
6 ετών. Κρατάει ισορροπία πάνω στην κούνια. Ρίχνει και ξαναπιάνει την μπάλα. Πολύ ζωηρό, πάει και παίζει κάτω απ' τα τραπέζια. Σκαρφαλώνει πάνω από έπιπλα, βράχια και φράχτες. Σκάβει στην άμμο, χτίζει πύργους. Ασχολείται με την ξυλουργική κι αρχίζει να γράφει, είναι όμως αδέξιο. Όταν πέφτει, βάζει τα χέρια μπροστά. Κινδυνεύει να σπάσει το χέρι του.
7 ετών. Η αγαπημένη του στάση είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα, με το κεφάλι μέσα στους αγκώνες. κουνώντας τα πόδια. Μαθαίνει σκοινάκι, κολύμπι, σκι. Αρχίζει να έχει επιδεξιότητα στα χέρια. Μπορεί να πριονίσει μια λεία σανίδα.
8 ετών. Κάνει πατινάζ με ρόδες ή σε πάγο. Σκαρφαλώνει στα δέντρα ή κάνει ισορροπία σ' ένα σανίδι. Γράφει μ' ευχέρεια. Μπορεί να ράψει ή να πλέξει, αν του δείξουν. Τα κορίτσια πηδάνε σκοινάκι και παίζουν ομαδικά παιχνίδια Είναι λιγότερο αδέξιο, είναι όμως πολύ απρόσεκτο. Όταν χτυπάει, συνήθως γδέρνει τα γόνατά του.