Τα κυριότερα αποτελέσματα της έρευνας σε σχέση με τη χρήση διαδραστικών τεχνολογιών από τους μαθητές είναι τα εξής:
Νηπιαγωγείο:
- Στην πλειοψηφία των νηπιαγωγείων (76%) τουλάχιστον 1 στα 10 νήπια χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο εκτός σχολείου. Σε 1 από τα 4 νηπιαγωγεία, 3 στα 10 νήπια χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο, ενώ σε 1 στα 10 νηπιαγωγεία το ποσοστό των νηπίων που κάνουν χρήση του Διαδικτύου εκτός σχολείου σκαρφαλώνει στο 50%.
- Στο 10% των νηπιαγωγείων, 1 στα 10 νήπια έχει δικό του κινητό τηλέφωνο.
- Στο 14% των νηπιαγωγείων, 1-2 στα 10 νήπια έχουν ήδη προφίλ σε κάποιο ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης.
Δημοτικό:
- Σε περισσότερα από τα μισά δημοτικά (56%), τουλάχιστον 5 στα 10 παιδιά χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο εκτός σχολείου, σε ποσοστό δε 19% επί του συνόλου των δημοτικών που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο, τα παιδιά που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο εκτός σχολείου είναι από 8 έως 10 στα 10.
- Σε 3 στα 10 δημοτικά σχολεία, τουλάχιστον οι μισοί μαθητές έχουν δικό τους κινητό τηλέφωνο, με τα μισά από τα δημοτικά αυτά να ενημερώνουν για χρήση κινητού από τους μαθητές σε ποσοστά 80-90%.
- Σε 2 στα 10 δημοτικά σχολεία, τουλάχιστον οι μισοί μαθητές έχουν προφίλ σε κάποιο ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης / προφίλ στο Facebook. Επί συνόλου των δημοτικών που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο 1,5 στα 10 παιδιά έχει ήδη ένα τέτοιο προφίλ.
- Επί του συνόλου των γυμνασίων / λυκείων της χώρας που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο: 8,8 στους 10 μαθητές χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο εκτός σχολείου.
- Σε σχεδόν τα μισά από τα σχολεία αυτά (47%) όλοι οι μαθητές έχουν δικό τους κινητό τηλέφωνο και σε περαιτέρω ποσοστό 40%, 9 στους 10 μαθητές διαθέτουν κινητό. Επί της συντριπτικής πλειοψηφίας των σχολείων (97%), 7-10 μαθητές διαθέτουν δικό τους κινητό τηλέφωνο.
- Στα 6 στα 10 γυμνάσια / λύκεια της χώρας, τουλάχιστον 7 στους 10 μαθητές έχουν προφίλ σε κάποιο ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης, σε δε ποσοστό 73% των σχολείων, κατά μέσο όρο 6,7 στους 10 μαθητές έχουν προφίλ στο Facebook.
Τα παραπάνω στοιχεία καταδεικνύουν την άμεση ανάγκη να ασχοληθούν οι κηδεμόνες των ανήλικων χρηστών με τις διαδραστικές τεχνολογίες, έτσι ώστε γνωρίζουν τα οφέλη και τους δυνάμενους κινδύνους τους και να κατανοήσουν τους λόγους που ωθούν τους ανήλικους χρήστες από τόσο μικρή ηλικία στη χρήση του Διαδικτύου.
Είναι δε πολύ σημαντικό να θέσουν οι γονείς προς τα παιδιά τους όρια χρήσης αυτών των τεχνολογιών από μικρή ηλικία, σεβόμενοι τους όρους πρόσβασης κάθε online υπηρεσίας, και εξηγώντας με σαφήνεια το τι επιτρέπεται και τι όχι, κάνοντας έτσι το Διαδίκτυο οικογενειακή υπόθεση. Ζητήματα όπως η χρήση ιστοχώρων κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook) από ανήλικους χρήστες κάτω των 13 ετών – που απαγορεύεται ρητά από τον ίδιο τον ιστοχώρο – πρέπει άμεσα να απασχολήσουν τους γονείς.
Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να βοηθηθούν και να ενδυναμωθούν οι εκπαιδευτικοί, έτσι ώστε μέσα από εξειδικευμένες μαθησιακές δραστηριότητες να συμβάλουν στην ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών και στη σωστή συμπεριφορά στους εικονικούς κόσμους.
Για περισσότερες πληροφορίες: www.saferinternet.gr